Att våga göra en elitsatsning

Under föregående vecka så träffade jag Maria på vår teori, eftersom Nellie var bortrest så satt endast Maria och Jag. Vi pratade lite upplägg och även om mina träffar om talangsatsningen. När vi var på Bosön för vår första träff så fick vi nämligen boken "Talang till topp". Vi fyllde i det som fanns i det, även få diskutera det med någon annan var väldigt givande. Saker jag kanske inte tänker på i vanliga fall kom upp, jag fick även mig en tankeställare.
 
Vi pratade om vilka som finns runt mig och mina hästar, vilka ingår i mitt team. Min familj är ju en oerhört stor del av min satsning och den skulle helt klart inte vara möjlig utan dem, mina tränare är också en stor del - hopp- som dressyrtränare och sedan har jag självklart en mentor, där kan jag bolla ideér med någon som kommer utifrån, kankse inte ser mig på samma sätt som dem andra gör. Utöver dessa som är närmast mig och min häst så har jag också hovslagare, veterinär, min Equiterapeuft Malin, stallkompisar och andra faktorer som gör att jag mår bra - lärare i skolan som gör att skolan funkar eller elevhälsoteam på skolan som ligger i stor grund till att jag mår bra och kan få mer koll på mitt liv, så att jag kan leverera. 
 
 
Vi pratade också om motivation, vad är det som får mig motiverad och hur ska jag vilja fortsätta. Vad är det för delar jag behöver utveckla och vad är mina styrkor? Dem som känner mig vet att jag har svårt att lyfta mig själv, jag hittar mer brister/svagheter än styrkor, något jag jobbar på hela tiden. Det jag behöver jobba på är helt enkelt att våga tro mer på mig själv och att lita på min känsla, våga slappna av mer. Gör en tankeställare, vad behöver jag för att må bra och vad gör att jag mår bra?
 
Något som jag är väldigt dålig på är att sluta lägga energi på sådant som inte ger nåot tillbaka. Jag kämpar alltid på hur motigt jag än haft det, för jag vill inte ge upp. Vi fick i läxa när vi var på Bosön att förändra något, antigen fysiskt och psykiskt. Jag har funderat ett tag på vad jag egentligen har förändrat och om jag nu ska lägga fokus på hästarna och min satsning så måste jag också börja lägga rätt energi på rätt saker. Inte på sådant som bara tar och aldrig ger tillbaka, jag har ett sådant exempel förra veckan då jag på riktigt kände varför lägga ner energi på detta om det inte är värt det. Jag hamnar lätt i en ond cirkel, men nu ska jag ändra på det innan det är försent. 
 
 
Och jag har ju inte heller haft det lätt psykiskt, jag har det fortfarande det tufft och jobbar ständigt på att det ska bli bättre med en strävan efter att jag en dag ska vara fri från det. Många förstår ju inte riktigt hur det är att vara psykiskt sjuk och det kan vara så frustrerande för en. Även jag själv har svårt att förstå vad andra som är psykiskt sjuk och vad dem går igenom trots att jag gått igenom samma sak, självklart blir det en frustration. 
Det som är riktigt tragiskt att höra är att dem som är psykiskt sjuk inte kan uppnå till exempel bra resultat i skolan eller liknande. När jag hörde detta för att tag sedan blev jag uppriktigt ledsen och frustrerad. Fördomar kallas det. 
 
 
Så vart ville jag egentligen komma med detta inlägg? Det jag menar är att för att lyckas komma någonstans anser jag att fokus ska läggas på rätt saker, jag väljer från och med nu att lägga den på mig själv, mina hästar och människor i mitt team. Det är svårt att lägga energin på något annat än vad man är van vid men det är helt klart det i slutändan. 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback