Tömkörning är ett vinnande koncept

När jag lägger ner tid för att göra ett bra schema så är jag väldigt noga att det passar min häst, något jag försöker få med minst en gång per vecka är tömkörning. 
 
 
Tömkörning har jag alltid haft svårt med, oavsett häst. Jag kan göra det men endast på en låg nivå, då min kunskap sällan räckt längre. Jag har nu valt sedan höstterminen att faktiskt lära mig mer om tömkörning, hur kan jag jobba vidare med Lizz. Det finns sååå mycket man kan jobba med från backen som jag inte behöver sitta på hästryggen för att göra. 
 
När jag tömkör Lizz så brukar jag prova lite mer än vad man kanske gör på hästryggen. Våga trycka på lite och se vad hon faktiskt klarar av, samma sak med samlingen som när jag jobbar med att öka tempot och liknande. Jag har på senare tid lagt fokus på tempoväxlingar, att på lätta halvhalter kunna ta tillbaka Lizz samt att kunna länga utan att öka tempot för mycket och även kunna åter ta tillbaka henne till ''mer'' samling. Riktigt häftigt att kunna göra dessa saker med bara rösten och en lätt halvhalt. Detta brukar jag jobba mycket med i både trav och galopp så att Lizz får aktivera hennes bakben. Jag börjar även se mer och mer hur hon arbetar igenom hela kroppen vilket är riktigt häftigt, enlig mig, vilket hon haft svårt tidigare. Då hon varit så stor för mig än vad jag kanske kunnat kontrollera. Nu har jag lyckats sätta ihop alla delar mer och mer vilket gjort oss mer samspelta. Och det är så himla underbart!!
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback