Kan ni ens föreställa er?

Under denna vecka hade vi argumenterande tal i skolan som byggde på en debattartikel vi själva skrivit. Jag valde ett ämne som är väldigt aktuellt just nu, eller ja det beror på vem du frågar. Frågar du mig behöver detta lyftas så mycket mer än vad det redan görs, jag pratar psykisk ohälsa. 
 
Jag tror inneligt att du aldrig kan sätta in dig i en persons liv om du inte förstår vad den går igenom, du kan heller aldrig kunna förstå om du själv inte blivit drabbad. Det är så mycket svårare att förstå om du inte vet vad det handlar om. Varför lyfter vi inte en sjukdom, ja det är faktiskt en sjukdom, som är så extremt vanlig i dagens samhälle? Varför ökar aldrig förståelsen för hur tuff psykisk ohälsa är? Vad är det första ni tänker på när vi pratar psykisk ohälsa? Dem vanligaste formerna är ångest och depression, där är väl dem flesta med. Men det är så mycket bredare än bara så, du har en mängd olika sjukdomar du kanske aldrig hört någonsin till exempel borderline, KBT, psykos eller OCD? Kanske någon gång men du har säkert ingen aning om vad det innebär?
 
 
Här har ni mig, Josefin Persson, en glad tjej som jobbar hårt med både skola och hästar, hon vill finnas bland ryttareliten om några år. Om ni tittar på denna bild, skulle ni ens skulle kunna ana att jag har någon form av sjukdom? Skulle ni ens kunna ana någonstans att jag fått diagnos inom psykisk ohälsa? Jag tror innerligt inte det. Jag skriver inte detta för att ni ska tycka synd om mig, jag skriver inte detta för att få uppmärksamhet utan jag skriver detta för detta är ett ämne jag brinner för och ett ämne vi behöver lyfta ytterligare ett steg. Vi behöver öka förståelsen inom detta ämne. 
 
 
Men såklart finns det dem som aldrig kommer förstå allt det här, "Du som är sjuk, hur kan du då vara i stallet?". Jadu, hur kan jag vara i stallet trots jag är sjuk? Det är nämligen så att hästarna är en del i min resa tillbaka mot att må bättre, vi alla har något som får oss att må lite extra bra, hästarna är mitt sätt att må bra igen. Dem har gett mig energi när jag velat dra täcket över huvudet, inte möta verkligheten eller gå till skolan. Där har du också en av anledningarna varför jag valde ridgymnasium, genom att klara vardagen, att jag fick helt fantastiska vuxna på denna skola var ju bara en bonus. 
 
Om vi tittar överlag på sveriges befolkning så drabbas var tredje svensk människa någon gång, vilket gör detta till ett stort problem i vårt samhälle. Men varför händer det aldrig något? Varför blir det inte bättre och varför har det inte minskat med att utvecklingen har gått fram? Jag tror frågan vi måste ställa oss, kan vi själva göra något? Det tror jag faktiskt, vi kan bidra med mer förståelse och mer öppenhet. 
 
 Något som även varit aktuellt inom hästvärlden är ridsporten som friskvård, jag förstår inte varför det inte går igenom? När det tillomed har vissats genom olika undersökningar att hästar hjälper en sjuk person, vad ser ni för problem? Vad är det vissa som inte förstår? Ridning och hästar hjälper faktiskt, tro det eller ej. Om jag inte haft hästarna när mitt liv vändes upp och ner vet jag inte ens hur det skulle ha slutat, skulle jag stå där jag är idag eller skulle jag har förbättrats som jag gjort. Den gemenskapen med hästarna är den bästa som finns. 
 
Så VARFÖR nervärderar vi en person med psykisk ohäsla? Varför är dem mindre värda och varför kan vi inte acceptera dem som dem är? Vi kommer tillbaka till det jag nämnt tidigare, okunskap.
 
Liksom vi kommer till det här som många kallar särbehandling, jag skulle inte kalla det så. Varför skulle det vara särbehandling när du som person behöver extra stöd? Om du behöver förändra något i ditt schema för att klara av vardagen? Kan du förklara för mig varför det då är särbehandling, jag förstår innerligt inte det! 
 
 
Vi bor i ett samhälle som baseras på prestation, en prestation som syns, du platsar inte i detta samhälle om du inte gjort en presation. Är inte det lite sjukt? Om du inte har en blogg med flera tusen läsare, en youtube med flera tusen premuranter eller presterat på tävlingsbanan på något sätt, då är du inget att ha eller platsar du inte i samhället? Varför låsats att allting är bra? Varför låsatsas att vi lever i perfekt värld, för det gör vi inte. Varför ska endast prestationer lyftas fram och inte verkliga problem. Jag står upp för vem jag är och detta är jag. Hela detta inlägg har jag skrivit direkt ur hjärtat för det är det jag brinner för, det är det jag gett en stor del av energin till. För liksom jag och många andra får lida på grund av det här. 

Katarina

Klokt skrivet! Samhället är snedvridet.

2017-12-21 / 13:29:44
URL: http://levamedhht.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback