Att rida och tävla en PRE

Jag har inte tävlat Eco sedan vår start i april, åtta månader utan tävling på denna häst. Något som varit otroligt nyttigt samt frustrerande. Är det något jag vet så är det att min häst kan det vi håller på med samtidigt som jag valt att backa av bara bygga upp ett självförtroende med denna häst igen. 
 
 
Om det är frågan att vi inte är menade för tävling eller om det är tiden som behövs kan inte jag svara på. Med denna häst så har jag lärt mig ha tålamod och låta tiden rinna iväg om det så är nu. För är det något jag vet så är det att Eco kan sina saker, men hon är så himla ambitiös så hon inte kan fokuser där och då. Nu har vi lagt ner en hel sommar på att jobba lång och låg, jobbat väldigt mycket tömkörning samt att vi jobbat extremt mycket på gunderna. Nu har vi börjat leka med olika rörelser, mycket förflyttningar som också hjälper i lösgjordheten, vi jobbar mycket tempoväxlingar men en del förvänd galopp, enkla byten och även lekt mest för skoj med byten på riktigt. Hon har gjort en del byten som är riktigt fina! 
 
Sedan är det faktiskt så att domaren har en stor del med själva tävlingsmomentet att göra, vissa domare tycker inte om henne och det är bara att acceptera. Men jag tror att det är svårt överlag att ha en PRE som tävlingshäst, detta är inget snyggt ädelt halvblod. Men för varje tävling lär man sig något nytt.
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback